STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA DOPRAVNÍ, PLZEŇ

Pravda je dcerou času

„Skandál! Klimatizace zapalují auta“ objevilo se ve vydání č. 29/2021 Světa motorů. Jeho šéfredaktor Zbyšek Pechr tak prolomil hradbu mlčení. Náš spolupracovník Jan Šneberger se přidává a přináší další informace.

Jak uvádí Svět motorů, ukazuje se, že chladivo do klimatizací pod názvem R-1234yf může významně přispět k požáru vozidla, i když má mít hořlavost naopak velmi nízkou. Článek upozorňuje na nedávný požár vozidla Toyota Proace Verso, které chvilku po odstavení vzplanulo a během pěti šesti minut, než přijeli hasiči, oheň ani ne čtyřletý vůz zničil. Mladý pár s dvěma dětmi jen bezmocně přihlížel, a přitom lze hovořit o štěstí. Kdyby totiž auto začalo hořet za pohybu, při přehoření elektroinstalace by se ani neotevřely dveře, neboť vůz se při jízdě zamyká

Hoří, má panenko

Znalec poté zjistil, že vozidlo si oblíbily kuny a rozcupovaly zástěnu tak, že se narušená izolace dostala při jízdě do blízkosti výfukového potrubí. Zde vznikl požár, který se rozšířil na pryžovou část klimatizačního potrubí, a unikající médium R-1234yf posloužilo jako jeho silný akcelerátor. Na hořlavost nového, údajně ekologicky šetrného chladicího média upozorňuje štítek ve vozidlech, ale skutečnost je bohužel horší, než je veřejnosti předkládáno.

Již před lety se objevilo tvrzení, že chladivo R-1234yf může posádku vozu zabít, a to více než jedním způsobem. Technici ze společnosti Mercedes Benz tehdy při testování nového chladiva v rámci simulace netěsnosti potrubí klimatizace nového vozu Mercedes třídy B nastříkali směs chladiva a oleje z kompresoru klimatizace na přeplňovaný motor 1.6i. Látka ihned vzplála a při hoření uvolňovala jedovatý, korozi způsobující plyn fluorovodík. Čelní sklo automobilu změnilo barvu na mléčně bílou v důsledku toho, jak si plyn začal hledat cestu ven. „Byli jsme naprosto šokováni. Trvalo nám celý den, než jsme pochopili, co jsme právě spatřili,“ řekl tehdy Stefan Geyer, technik, který testy prováděl. Společnost Mercedes Benz výsledky svého testu rozeslala všem zainteresovaným v rámci automobilového průmyslu. Na jejich základě nechaly v Evropě působící automobilky v tichosti provést další kolo bezpečnostních testů. Testy údajně ukázaly, že ke vzplanutí dochází ve více než dvou třetinách případů po simulované čelní kolizi.

Jediný výrobek svého druhu

Nové chladivo R-1234yf, které má být jediným výrobkem svého druhu splňujícím nové směrnice Evropské komise pro ochranu klimatu, vyrábějí společnosti Honeywell a DuPont. Do jeho vývoje, marketingu a výroby investovaly stovky milionů dolarů a společnost Honeywell si na výrobek po celém světě zajistila více než 100 patentů. Zřejmě neprodělají, nové médium je desetkrát dražší než předchozí R-134a.

Jenže na veřejnosti rostly obavy nejen z požáru, ale i toxicity fluorovodíku, vznikajícího při požáru. Nebylo divu – fluorovodík je smrtící plyn. Snadno se vstřebává kůží, a když pronikne do krevního oběhu, rozsévá smrt na buněčné úrovni při procesu známém jako nekróza. Dostatečně velké dávky naplní plíce tekutinou a způsobí pocit tonutí. Může také způsobit srdeční zástavu a pouhý jeden gram plynu může zabít, uvádějí experti i zahraniční média.

 

(Zdroj: www.driving.co.uk, 16. listopadu 2015, autor Dominic Tobin

From January 1, 2017, all new cars sold in the EU must use eco-friendly coolant in their air-conditioning systems. But Mercedes says the only existing option is dangerous, as there is a risk of it igniting in a crash and releasing toxic hydrogen fluoride gas, which can burn or blind car occupants. The result in each of more than 20 experiments was the release of toxic fumes of hydrogen fluoride gas after the fluid caught fire. One gram of hydrogen fluoride gas can kill, according to some experts.)

Jedním z vědců, kteří automobilky před používáním R-1234yf již léta varují kvůli riziku, jež může způsobit dokonce i malé množství fluorovodíku, uvolňujícího se při hoření této látky, je profesor chemie na mnichovské univerzitě Andreas Kornath (Prof. Dr. Andreas Kornath, katedra chemie, Univerzita Ludwiga Maximiliana, Butenandtstrasse 5-13 (budova D), D-81377 Mnichov, Německo). „Zatímco oxid uhelnatý nezpůsobuje trvalé poškození tkání a při požáru stoupá vzhůru do atmosféry, tento plyn se váže na okolní vlhkost a vytváří velmi drobné kapičky kyseliny fluorovodíkové, která zůstává rozptýlena ve vzduchu,“ uvádí profesor. Co dodat…

Nebojte se, airbag vás zabije spolehlivěji

Od roku 2017 měl být každý automobil vybavený klimatizací, který sjel z výrobní linky, naplněn chladivem HFO-1234yf. Jeho výrobci Honeywell a DuPont rizika popírají. Připouštějí, že R-1234yf je „středně hořlavý“, ale tvrdí, že zprávy o smrtící látce jsou přehnané. Automobilka Mercedes Benz přesto neustoupila a s tvrzením, že ona posádky svých vozů neohrozí, vyvinula nové, dražší a po technické stránce složitější řešení, které vyhovuje směrnici EU. Dnes jako jediná používá nově vyvinutý systém s médiem CO2. Svého času měl příznivce i ve Volkswagenu, když Ferdinand Piëch prohlásil, že jeho společnost by měla pracovat na vývoji nového systému klimatizace využívajícího CO2, neboť ten „zaručeně nevzplane“. Ale nakonec i mocný Piëch ustoupil tlaku EU a nadnárodních korporací a zřejmě i finančním možnostem Volkswagenu, oslabeného placením drakonických pokut do USA v aféře Dieselgate. Nakonec podlehli téměř všichni. Ale jednoduché to Mercedes Benz neměl. Jak informovala agentura Reuters, Francie dokonce chtěla automobilce odebrat homologaci, když odmítala přejít na nové klimatizační médium.

Zde ze zahraničního tisku: Update 7/16: Reuters is reporting that France has blocked the registration of certain new Mercedes vehicles due to the presence of 134a refrigerant, which is no longer permitted in the European Union. Daimler says it has no explanation as to why the registration of French-market A-class, B-class, and SL-class cars has been halted. While 134a does violate an E.U. directive, Mercedes reportedly received a permit from German authorities—initially intended to cover models built prior to the statute took effect—to continue the use of the older and less efficient refrigerant in new vehicles. „Pravděpodobnost, že vás zabije nafouknutý airbag, je stonásobně větší,“ uvedl kdysi technik společnost Honeywell Chris Seeton, jenž vede vývoj chladiva HFO-1234yf. Mladá rodina, které nedávno shořela zánovní Toyota Proace Verso, by s panem Seetonem zřejmě nesouhlasila.

Přerozdělení bohatství Evropy

Proto je zapotřebí nacházet odvahu o věcech informovat, podobně jako to činí šéfredaktor Zbyšek Pechr. Ostatně i jeho editorial stojí za zamyšlení, když píše, že Evropa svým klimatizačním balíkem zákonů, který má být právě schválen, pokračuje v cestě k vlastnímu sebezničení a ničí si průmysl, což je jediné, v čem ještě dokázala ostatním konkurovat. „Budoucnost patří USA a Číně, Evropané budou jen paběrkovat,“ dodává.

Má pravdu. Stěžejním cílem klimatického balíku je snížení příslušných emisí o 55 % ve srovnání s rokem 1990, a to nejpozději v roce 2030. Jedním z opatření je rozšíření systému emisních povolenek také na lodní přepravu i budovy a eliminace automobilů se spalovacími motory, a to do roku 2035. Pokud ekonomiky typu USA, Číny či Indie nebudou postupovat v dosahování zelených cílů jako EU, Evropa nemá šanci celoplanetární klima ovlivnit. Tvoří jen 8 % světové populace a ušetřené uhlíkové limity za nás hravě doplní jiní. Nejde tak o záchranu planety, jako o přerozdělení bohatství Evropy.

Ostatně čtenářům AutoEXPERTU, povětšinou z automobilové branže, je dávno jasné, že i připravovaná norma Euro 7 bude tak přísná, že vůz se spalovacím motorem bude obtížné vůbec vyrobit. Již dnes se mnozí potýkáme na školeních Bosch – automobilová technika s věcmi, které by nás před lety nenapadly a které přinášejí neuvěřitelné složitosti v řízení motoru, počtu měřicích a řídicích prvků a dalších komponent. Cenu zaplatí kupující automobilu a jen málokdo si položí otázku, zda je to ještě sociálně únosné a zda ti, kdo vedou stále nesmlouvavější boj EU s emisemi ze silniční dopravy, by neměli naslouchat i názoru odborníků.

Umožnit lidem alespoň základní mobilitu

Výstižně o tom promluvil v rozhovoru pro odborný časopis AutoTip (č. 9, květen 2021) jeden ze zástupců společnosti Bosch, generální ředitel Bosch Group ČR a SR Ing. Milan Šlachta: „Vyvinout v tak krátké době další technologie k dosažení přísnějších emisních limitních hodnot není technicky možné nebo by to bylo za enormní cenu. Obvykle trvá vývoj nové generace automobilu pět až sedm let. Bez diskuze se zástupci průmyslu tak může komise EU nově nastavenými parametry výrazně přispět k vytlačení spalovacích motorů z trhu, se všemi z toho plynoucími důsledky. Automobilový průmysl je schopen zvládnout strukturální změny, ale nyní se požaduje strukturální zlom. Nejde o to, jít po krku elektromobilům. Věříme, že budoucí mobilita bude většinou elektrická, a proto do toho sektoru také silně investujeme. Současně ovšem stále považujeme moderní spalovací motory za součást řešení. Cílem společnosti Bosch je umožnit mobilitu, která bude z hlediska produkce oxidu uhličitého neutrální, ať už prostřednictvím pohonu na elektřinu, nebo díky moderním spalovacím motorům.“

Závěrem

Věřím, že na světě je mnoho lidí, kteří pravdou pomohou přetvářet svět a dobu, o které si slavný americký spisovatel, novinář a jeden z nejuznávanějších válečných zpravodajů, držitel světové ceny Amnesty International Christopher Lynn Hedges myslí, že není zrovna ideální.

Takže za mě patří poděkování oběma pánům: šéfredaktorovi Světa motorů Z. Pechrovi a generálnímu řediteli Bosch Group ČR a SR M. Šlachtovi za odvahu nám sdělovat pravdu. Pravdu, že s médiem R-1234yf to není zcela v pořádku a také že bez spalovacích motorů se zřejmě neobejdeme.

Vyšlo v časopise Autoexpert 09/2021, autor: Jan Šneberger

Přeskočit na obsah